Wednesday, December 28, 2011

Lyckan i att jäsa


























I Sverige kan man lyckligt ovetande i nästan vilken mjölkdisk som helst hitta färsk jäst. Superenkelt. Innan visste jag inte att det fanns någon annan jäst än den i kyldisken. Vadå färsk jäst? Finns det jäst som inte är färsk? Men nu vet jag. Här finns det nämligen i n g e n jäst i mjölkdisken. Ingen färsk jäst. Bara nån form av torrjäst på påse som tydligen är nästintill omöjligt att använda. Bagerierna här använder färsk jäst, men de köper det från någon läskig tant i en skog någonstans som bor i ett pepparkakshus och som absolut inte säljer till någon annan än bagarna, och knappt till dem ens. Verkar det som.

Efter en hel del googlande upptäckte jag att en del affärer ska sälja jäst under december (eftersom alla svenskar ska baka lussekatter), men att man ändå ska ha en hel del tur om man lyckas haffa ett paket. Efter en hopplös jakt på jäst i alla mataffärer jag känner till, gav jag upp och köpte en sån där påse med torrjäst. Tänkte att det får bära eller brista.
Idag var jag i en annan affär och skulle köpa saffran och tänkte att det skadar ju inte att kika efter den där jästen.. och tror ni inte, mitt där bland tofu och mozzarella så låg en liten kartong med.. jäst! Alldeles till mig plockade jag på mig 7 paket efter som jag läst att det ska gå att frysa.. Bli inte girig nu Hannah, tänkte jag. Men det är svårt. Så, 4 paket fick följa med hem. 3 fick stanna i affären. Har man inte behövt jäst på ett år här så klarar man sig nog med 4 paket...

5 comments:

  1. Du kanske kan göra surdeg? Då behöver du ju bara mata den och baka på !:) Har inte provat själv men jag vet ju hur gott det är med surdegsbröd! Jättemysig blogg du har! Jag och min familj ska åka till West Hollywood nån gång nästa år och jag har verkligen fått många bra idéer på ställen att besöka genom din blogg!
    Mvh Cecilia Moberg i Uppsala

    ReplyDelete
  2. Tack för tipset! Och tack för att du gillar min blogg! Hoppas att ni får en härlig resa i LA, och hör av dig om du vill ha nåt mer tips.

    ReplyDelete
  3. Ha ha..du är rolig du! Du är bra på att skriva!
    Har du inte sett torrjästpåsarna hemma? Jag köper dem aldrig, men de finns de här i sverige som köper de istället för den färska, kanske är de rädda att den färska ska bli gammal innan de sätter igång att baka. ;)Hur blev bullarna?

    ReplyDelete
  4. Hej Hannah! Pendlar mellan Hermosa Beach och Skandinavien sa brukar titta in i din blogg da och da for att se om du har bra LA-tips. Fick just lust att gora riktiga svenska kanelbullar och da behover man ju jast.. Vilken matbutik hittade du din i?

    ReplyDelete
  5. Jag hittade jästen på Ralphs på W Olympic blvd och S Barrington. De hade bara en liten låda kvar, och de kanske har lite kvar fortfarande. Prova att ringa butiken och kolla!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...